Powiedz mi na czym siedzisz…

Większość z nas znajduje się w pozycji siedzącej przez większość dnia. Najpierw w pracy, siedząc 8 godzin często na niewygodnym, twardym krześle, później w domu… W związku z tym, powinniśmy bardziej zadbać o to, na czym siedzimy, szczególnie w pracy.

Standardowe krzesła biurowe odchodzą w niepamięć! Powód? Brak ruchomych elementów w konstrukcji, które pozwoliłyby na indywidualne dostosowanie krzesła do konkretnej sylwetki. Na czym zatem warto siedzieć w pracy?

ERGONOMICZNY FOTEL BIUROWY

Dobrej jakości ergonomiczny fotel powinien:

– posiadać regulację wysokości i kąta nachylenia siedziska oraz podłokietników,

– mieć wysokie podparcie, aż po poziomu barków,

– mieć regulowany zagłówek,

– mieć podparcie dla odcinka lędźwiowego,

– dodatkowo w niektórych modelach można zmieniać wysokość i głębokość, aby dopasować fotel idealnie do wielkości lordozy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa nabywcy,

– regulację siły reakcji siedziska w zależności od masy właściciela.

Zalety ergonomicznego fotela biurowego:

– dobrze dobrany fotel odciąża kręgosłup i minimalizuje ryzyko przeciążeń,

– siedzisko, którego przednia krawędź jest nieco niżej od tylnej, wymusza fizjologiczne ustawienie kręgosłupa i miednicy, która na zwykłym krześle ustawia się zbyt poziomo,

– siedzisko na sprężynie dodatkowo powoduje uruchomienie głębokich mięśni stabilizujących kręgosłup.

Wadą takiego fotela jest niewątpliwie cena oraz brak ruchu osoby siedzącej.

Jednakże człowiek nie jest stworzony do tego, aby przez wiele godzin dziennie siedzieć w jednej pozycji na krześle czy też fotelu. W związku z tym, czy krzesła biurowe są passe? Jakie są zatem alternatywy dla najbardziej popularnego sposobu wykonywania pracy?

KLĘKOSIAD

Ten dziwny typ siedziska pochodzi ze Skandynawii, która propaguje prozdrowotny styl życia. Charakterystycznym elementem klękosiadu jest siedzisko, nachylone do przodu, pod kątem 30 stopni oraz podpórki na kolana. Klękosiad zaleca się jako alternatywę, ponieważ można na nim wygodnie posiedzieć przez około 2 do 3 godzin.

Zalety klędosiadu:

– nachylenie wymusza przyjęcie przez miednicę bardziej pionowego ustawienia, co z kolei ustawia właściwie kręgosłup i pozwala zachować fizjologiczne krzywizny,

– wsporniki na kolana przejmują część ciężaru ciała, zmniejszając obciążenie statyczne, na jakie narażony jest kręgosłup.

Wady klękosiadu:

– brak oparcia dla pleców,

– duża kompresja na stawy udowo – rzepkowe

– niewygoda w siedzeniu dla kobiet, chodzących do pracy w spódnicach, które podwijają się nieestetycznie.

PIŁKA SZWAJCARSKA

W wywiadzie fizjoterapeuta dr Tomasz Chomiuk podkreśla, iż:

piłki do siedzenia albo gumowe poduszki na krzesło to nie wymysły znudzonych pracą w biurze. – Na piłce nasze mięśnie mogą się napinać i rozluźniać. A gdy siedzimy bez ruchu, bardzo przeciążamy nasz kręgosłup.

Zalety piłki do siedzenia:

– jest stosunkowo tania i łatwo dostępna,

– by utrzymać równowagę wymaga ciągłego balansowania ciałem (wymusza aktywne siedzenie),

– angażuje do pracy głębokie mięśnie stabilizujące kręgosłup,

– polepsza równowagę i koordynację ciała oraz podnosi wydatek energetyczny,

– spalamy więcej kalorii, niż podczas zwykłego siedzenia.

Wadą piłki jest brak oparcia, przez co jest zalecana jako alternatywa, a nie jedyny sprzęt do siedzenia. Jednakże warto skusić się na taką alternatywę, ponieważ, jak mówi dr Chomiuk:

Brak oparcia nie jest tak groźny jak brak ruchu. Na piłce nie da się siedzieć w tej samej pozycji przez dłuższy czas, więc nasze mięśnie mogą się na zmianę napinać i rozluźniać. Do mocnego przeciążenia kręgosłupa dochodzi wówczas, gdy siedzimy bez oparcia i bez ruchu, kiedy nasze mięśnie posturalne stale są napięte. Ruch pozwala mięśniom czasami odpocząć.

PODUSZKA LĘDŹWIOWA

Poduszka lędźwiowa to jedynie akcesoria, która ma polepszyć komfort siedzenia.  Zbudowana jest z pianki termoformującej albo z tworzywa, wypełnionego powietrzem.

Zalety poduszki lędźwiowej:

– kształtem dopasowują się do kształtu pleców siedzącego,

– podpiera lędźwiowy odcinek kręgosłupa, odciążając go.

Wady:

– pomimo polepszenia komfortu siedzenia, nie redukują znacznie obciążenia statycznego,

– nie aktywują mięśni przykręgosłupowych do pracy.

A może zdecydujecie się na pracę w pozycji stojącej?

Jak zaznacza Paweł Montwiłł w swoim artykule:

Okazuje się, że branża już nie tylko siedzi, ale co raz częściej stoi, gdyż najpopularniejszą alternatywą dla klasycznego krzesła jest biurko do pracy w pozycji stojącej. Badania dowodzą, że osoby spędzające ponad 6 godzin dziennie w pozycji siedzącej mają 40% większą szansę umrzeć w przeciągu najbliższych 15 lat niż osoby siedzące mniej niż 3 godziny dziennie. Warto więc zadbać o zdrowie i komfort pracy.

Oto kilka rad Michaela Sliwinskiego, który podpowiada jak zacząć pracę z stand-up biurkiem:

– musisz nabyć wygodne obuwie z możliwie najbardziej miękką podeszwą,

– w pierwszym tygodniu pracuj na stojąco maksymalnie 2-3 godziny, inaczej Twoje nogi będą przemęczone,

– później spróbuj zmieniać pozycje, ruszaj się i przede wszystkich, pracuj 4-5 godzin dziennie w pozycji stojącej.

A Wy, na czym siedzicie w swojej pracy? Wolicie tradycyjne fotele, czy może zdecydowaliście się na jedną z powyższych alternatyw? Czekamy na Wasze opinie i spostrzeżenia! 🙂

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Powiedz mi na czym siedzisz…

  1. Piłka do siedzenia – to jest to! Może służyć jako siedzenie w czasie pracy przy biurku, a w przerwach dla relaksu można na niej poćwiczyć. 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s